אסון הצ'רוביל

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י SeRgInHo, ‏28/4/06.

  1. SeRgInHo Member

    הצטרף ב:
    ‏25/10/05
    הודעות:
    10,627
    לייקים שהתקבלו:
    20
    ב-26 באפריל, חלפו בדיוק 20 שנה מאז האסון מאז האסון צ'רנוביל, אחד האסונות הכבדים של המאה ה-20.
    הנה קטע שלקוח מוויקיפדיה:

    אסון צ?'רנו?ב??יל הוא האסון הגרעיני החמור ביותר מאז החלו להשתמש באנרגיה גרעינית, ויש שטוענים שזהו האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20.

    האסון אירע בכור הגרעיני שליד העיר צ'רנוביל בצפון מערב אוקראינה לא רחוק מהגבול עם בלארוס, בזמן ששתי המדינות השתייכו לברית המועצות. האסון אירע ב-26 באפריל 1986 לפנות בוקר כאשר הטמפרטורה של ליבת הכור עלתה וגרמה להתכת ליבת הכור ופריצת מעטפת ההגנה שלה, תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיבים לסביבה.

    האסון העלה לסדר היום את המחיר הסביבתי של השימוש באנרגיה גרעינית ואת הפיקוח על כורים כאלו. עד היום נשארו אזורים רבים נגועים ברדיואקטיביות ומתגלים מקרים רבים של חולי סרטן. התמותה הישירה מהאסון הייתה נמוכה יחסית לגודלו, 50 הרוגים

    הכור הגרעיני שבו קרתה התקלה ממוקם בתוך קומפלקס על שם לנין שמשמש ליצור חשמל באמצעות כורים גרעיניים. הקומפלקס ממוקם סמוך לישוב פריפיאט והעיר הקרובה אליו ביותר היא צ'רנוביל במרחק של כ-16 ק"מ. בירת אוקראינה, קייב נמצאת 100 ק"מ דרומית מזרחית לכור.

    הקומפלקס היה מורכב מארבע כורים שנבנו בין השנים 1970 עד 1983. התאונה קרתה בכור מספר 4 שנבנה רק שלוש שנים לפני כן. בעת האסון, נבנו במקום עוד שני כורים חדשים. כל כור היה בעל יכולת לספק 1,000 מגה-וואט חשמל. באותה תקופה, סיפק הקומפלקס עשרה אחוזים מתצרוכת החשמל של אוקראינה.

    בלילה שבין ה-25 ל-26 באפריל 1986 התבצע בכור מספר 4 ניסוי שמטרתו הייתה לבדוק את הפעולה במצב שבו אין אספקת חשמל לכור והוא פועל רק על סוללות הגיבוי. כתוצאה מאי עמידה בנהלים, תכנון שגוי והבנה לא נכונה של המצב על ידי המפעילים עלתה הטמפרטורה בכור באופן מסוכן מאוד. הכור החל ליצר כמות אנרגיה הגדולה פי עשרה מכמות האנרגיה המיוצרת במצב רגיל. כתוצאה מכך הותכו מוטות הדלק ולחץ הקיטור עלה עד כדי כך שהוא גרם לפיצוץ. הפיצוץ ריסק את כיפת הכור ואת גג המבנה. כתוצאה מכך נחשפו לאוויר חלקים בכור והתלקחה שריפה שפיזרה את החומרים הרדיואקטיבים. בגלל חיסכון בעלויות הבניה, לא נבנתה שכבת ביטחון בין כיפת הכור לגג המבנה כפי שנהוג בכורים מערביים, שהייתה מונעת את השריפה.

    על פי ההערכות, כמות הנשורת הרדיואקטיבית ששוחררה הייתה גדולה פי 30 מהכמות ששוחררה מהטלת הפצצות הגרעיניות הראשונות על הערים הירושימה ונגסאקי שביפן בסיום מלחמת העולם השנייה. הנשורת הזו התפזרה עם הרוח לכיוון אזורים אחרים באוקראינה, רוסיה, בלארוס, ושבדיה. סך הכול זוהמו באופן חמור אזורים שבהם גרו 200,000 תושבים.

    הממשל של ברית המועצות ניסה להשתיק ולהעלים את התקרית, והתקרית נודעה לראשונה במערב רק בעקבות מדידות קרינה חריגות בשבדיה. ימים ספורים אחר כך, כשכבר התגלו ממדי האסון, השלטונות עוד חייבו את התושבים באזורים הנגועים להשתתף במצעד חג הפועלים שחל ב-1 במאי.

    כחלק מהטיפול באזור, מלבד פינוי כל התושבים (מלבד תושבים וותיקים שהעדיפו להשאר באזור), כוסה אתר התאונה בעופרת למניעת דליפה רדיו-אקטיבית ולאחר מכן בבטון.

    מיד לאחר התאונה, החשש בריאותי העיקרי היה מפני יוד רדיואקטיבי, בעל זמן מחצית חיים של שמונה ימים. כיום, קיים חשש מפני זיהום הקרקע בסטרונציום-90 וצזיום-137, בעלי זמני מחצית חיים של למעלה מ-30 שנה. הרמות הגבוהות ביות של צזיום-137 נמצאו בשכבות קרקע באדמות בהן הם נקלטו על ידי צמחים, חרקים ופטריות, וכך נכנסו למארג המזון. חלק מהמדענים חושש כי הרדיואקטיביות תשפיע על האוכלוסיה המקומית בכמה דורות הבאים. השלטונות הסובייטיים החלו לפנות אנשים מהאזור מסביב לכור של צ'רנוביל 36 שעות לאחר התאונה.עד מאי 1986, כחודש לאחר התאונה, פונו כל התושבים שחיו ברדיוס של 30 קילומטרים מהכור – כ-116,000 אנשים. האזור זה מכונה לפעמים האזור הסגור. עם זאת, הקרינה השפיעה על אזור נרחב בהרבה מאותו רדיוס של 30 קילומטרים.

    הנושא של השפעות ארוכות טווח של אסון צ'רנוביל על בני אדם שנוי במחלוקת. למעלה מ-300,000 בני אדם יושבו מחדש בגלל האסון; מילוני אנשים חיו וממשיכים לחיות באזור המזוהם. מצד שני, רוב אלו שהושפעו ספגו רמות נמוכות יחסית של קרינה; יש ראיות מועטות לעליה בתמותה, בסרטן או בהולדת ילדים בעלי מומים בקרבם; וכאשר ראיות כאלו מוצגות, אין בטחון בקיומו של קשר סיבתי לזיהום קרינתי.

    יש לשים לב שמלבד המכשולים שהוצבו בידי המשטרים הסובייטיים במהלך ולאחר האסון, ייתכן כי מחקרים מדעיים מוגבלים עדיין על ידי מחסור בשקיפות דמוקרטית. בבלארוס, יורי בנדזבסקי, מדען שהטיל ספק בהערכות הרשמיות של התוצאות וברלבנטיות של הגבול המקסימלי הרשמי של 1000 Bq/kg, היה, כך נטען, קורבן של דיכוי פוליטי. הוא נכלא בין השנים 2001 ו2005 באשמת שוחד, לאחר שפרסם בשנת 1999 דו"חות ביקורתיים כלפי המחקרים הרשמיים שנערכו על תקרית צ'רנוביל.

    עם העליה הגדולה של יהודי ברית המועצות לישראל בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 עלו לארץ יהודים רבים שחיו באזורים שהוכו בקרינה. המחלקה האפדימיולוגית בבית החולים כרמל עוסקת החל משנת 1993 בטיפול ורישום של כל החולים שנפגעו מאסון צ'רנוביל ומתגוררים בישראל.

    חלק מהעולים היו אף כאלו שהיו בין הליקבידטורים, האנשים שעזרו לכבות את השריפות מסביב לכור ולכסות אותו בבטון. הערכות למספרם בארץ נעות בין 927 ל-1200 איש. מכיוון שעם עלייתם לישראל הם איבדו את כל זכויות היתר שהיו זכאים להם ברוסיה ואוקראינה, חוקקה הכנסת חוק מיוחד, "חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א–2001".

     
  2. Obafemi משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏1/3/04
    הודעות:
    13,886
    לייקים שהתקבלו:
    0
    תודה ויקי http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/smile.Xxx

    חבר של אבא שלי גר בקייב בזמן שזה קרה, כל המשפחה שלו מלאת סרטן ומחלות אחרות שלא מוצאים בכל מקום בגלל החרא הזה, את האסון הזה נראה עוד על הרבה דורות.
     
  3. SeRgInHo Member

    הצטרף ב:
    ‏25/10/05
    הודעות:
    10,627
    לייקים שהתקבלו:
    20
  4. ראול Member

    הצטרף ב:
    ‏22/8/03
    הודעות:
    4,578
    לייקים שהתקבלו:
    0
    להבדיל מאלפי האסונות הגרעיניים שהתרחשו מדי עשור, לפני תחילת השימוש בגרעין.

    ארתור, מספיד.
     
  5. SeRgInHo Member

    הצטרף ב:
    ‏25/10/05
    הודעות:
    10,627
    לייקים שהתקבלו:
    20
    ומה אתה רוצה להגיד בעצם?
     
  6. YYY El sabio de Hortaleza היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/5/04
    הודעות:
    11,498
    לייקים שהתקבלו:
    1,232
    האמת, הרוסים עשו כאלה ניסויים עם פצצות אטום שלא לא צריך היה אסונות.
     
  7. ראול Member

    הצטרף ב:
    ‏22/8/03
    הודעות:
    4,578
    לייקים שהתקבלו:
    0
    בבקשה, תרגום למשפט. לא הבנתי:\

    ארתור, חייב להפסיק לשתות בצהריים.
     
  8. Luca_Toni Member

    הצטרף ב:
    ‏20/3/06
    הודעות:
    742
    לייקים שהתקבלו:
    0