ורוד ביבשת השחורה

הנושא בפורום 'פורום כדורגל עולמי' פורסם ע"י Ampelmann, ‏3/12/07.

  1. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אחת ההחלטות היותר שנויות במחלוקת בשנים האחרונות היתה בחירתו של ספ בלאטר (בלאדר, לבריטים בינינו) בדרום אפריקה המרוחקת לאירוח המונדיאל. לא עוד מונדאלים "במרחק נסיעה ברכבת" במרכז אירופה או קרנבלים עצומים בדרום אמריקה המשוגעת. לא. אפילו לא אירועי נקנקיות עצומים נוסח המונדיאל בארה"ב ואפילו אפילו לא הקפיצה ההזויה למזרח הרחוק, שלפחות משכה לא מעט תיירות חדשה לאזור וגם הביאה המוני מלוכסנים חמושים במצלמות ליציע.
    דרום אפריקה היא מדינה מיוחדת בהקשר הזה. בניגוד לאמריקאים ולסינים, למקומיים לא תמיד יש את הכסף לכרטיס למונדיאל (ולכן הכרטיסים הוזלו, מה שעתיד להביא לתופעת ספסרות שמהר מאוד תצא משליטה), שלא כמו ברוב מדינות המונדיאל עד היום, שלטון החוק בה מעורער והפשע ברחובות הוא בעיה של ממש ועם להוסיף עוד חטא על פשע, גם המתקנים הבסיסיים בה, אלה שעוד לא נבנו, לא מתאימים לאירוח של טורניר מהסוג הזה.
    כיצד, אם כן, גיבה בלאטר את ההחלטה שלו? אם להתעלם מהעובדה שפיפ"א הוא ארגון פוליטי גרידא שלא מתעכב לפני שהוא בוחר בליקוקים על סמך טובת הכדורגל (פלטיני, אגב, לוקח את אופ"א לאותו מקום ממש), בלאטר צייד את ההחלטה שלו בתירוץ שהגיע הזמן לפתח את דרום אפריקה. האם מונדיאל אחד, קצת רחוק מדי וקצת לא אטרקטיבי מספיק, יוכל להיות הפתיח לשינוי הזה?

    אפריקה של של היום שולחת מאות שחקנים לאירופה ואף נוטה להפתיע מדי מונדיאל עם נבחרת מגובשת. בצרפת היתה זו ניגריה של אוקוצ'ה, בגרמניה גאנה השאירה את ארה"ב וצ'כיה בבית וגם בדרום קוריאה, המונדיאל ההזוי, ראינו את סנגל מדיחה את צרפת ואורגוואי ועוד נותנת אחד גם לשבדיה עם 2-1 בהארכה.

    בליגות האזוריות אין אפילו מאיפה להתחיל. דידיה דרוגבה מחוף השנהב הוא אולי גדול השמות בעונה הנוכחית. סמאול אט'ו, יאיה טורה, קולו טורה, דיוף, אובפמי מרטינז ואינספור שחקנים נוספים מעטרים את הרכבי רוב הקבוצות באנגליה, ספרד, גרמניה, הולנד, צרפת (שעשתה עליהם קופה של ממש) וחודרים גם לאיטליה.

    אבל מה קורה בפועל?
    כדי להבין כמה המצב גרוע נפתח בשתי מילים: אל אהלי. לא,לא,לא...לא מילת גנאי בשום שפה. אל אהלי היא אלופת אפריקה לקבוצות, סוג של מחזיקת הצ'פיונס ליג רק דרומה יותר ולרוב גם בשחור. אהלי לא שייכת לסנגל, חוף השנהב או אחרת מהמדינות השולחות שחקנים בהמוניהן לאירופה. אהלי היא אלופת מצריים, זו שהשם הגדול ביותר שיש לנו ממנה כרגע הוא מוחמד זידאן וגם זה בעיקר בזכות הדמיון לאחד אחר שמוצאו מאפריקה. עצם העובדה שכמעט כל ילד יודע לזמר את שמם של חלוצי חוף השנהב וסנגל אבל לא מכיר את אלופת היבשת ממנה הם באים מעידה על המצב באפריקה.
    מועדונים רבים, כדוגמאת אייאקס, הקימו שלוחות באפריקה (כדוגמאת איאקס קייפ-טאון או עשרות בתי-הספר של ארסנל) והועילו לצוד את הכשרונות המקומיים לעיתים עוד לפני החצ'קון הראשון. התוצאה של הצייד הזה היא יבשת מדוללת כשרונות שסובלת מהגירה שלילית אפילו יותר מהליגה בברזיל, שכבר הגדילה לחוקק חוק המחייב את הברזילאים הצעירים להישאר בה עד גיל 18 (ולכן סובלת מעשרות חוזים טרומיים שהופכים את החוק הזה למעמסה על הצעירים).
    הבדל נוסף בין דרא"מ לאפריקה הוא שבזמן שקורינתיאנס וריבר גוזרות קופוני ענק בשנים האחרונות, קבוצות כמו קאדג'י הקמרונית נפרדות משחקנים כמו אט'ו ודג'מבה-דג'מבה, שגדלו אצלה, ללא שום תמורה. המועדונים האפריקאים נותרים עניים, היכולת שלהם לשלם שכר מסתכמת בפרוטות וכל מועדון אירופי שרוצה, יכול לקנות אותם בכמויות ובגרושים, תוך שהסיכון אותו הוא לוקח קטן מספיק כדי להצדיק את ההשקעה.

    עכשיו, מבקש בלאטר להביא את הבשורה, הגיע הזמן לשנות. קודם כל מונדיאל! האירוע החזק ביותר בעולם, זה שיביא את האור לעינהם של האפריקאים ויהפוך אותם לעמי כדורגל מסורתיים. אחר כך תחיית הליגות ובסוף, עוד נביא לטורניר אלופת העולם, זה שמלגלגים לו בדיון שלו בפורום, אלופה אפריקאית גאה.
    נשמע מבטיח? אם להביע את עמדתי בצורה העדינה ביותר, אני אזכיר שלפני 200 שנים בערך היו גם כמה אירופאים שחשבו שהגיע הזמן "להאיר" את עיניה של אפריקה עם קצת עזרה מהצפון...תלמידי ההיסטוריה שלא שובתים יכולים להיזכר איפה זה נגמר.


    אז לאן יקח היום שאחרי המונדיאל את אפריקה? קדימה? אחורה? לאותו המקום? ומה יהיו ההשפעות של מונדיאל באפריקה בכלל?
     
  2. Franco מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏15/10/07
    הודעות:
    22,773
    לייקים שהתקבלו:
    2,210
    מעניין מאוד , כתיבה טובה http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/icon_thumright.Xxx

    אחורה לא חושב שזה יכול לקחת , קדימה ? אני גם בספק אבל אפשר לקוות .

    אני עדיין בעד לקיים את המונדיאל כל פעם ביבשת אחרת על כל החסרונות שבזה , הכדורגל הוא של כולנו ולא רק של האירופאים ועוד כמה חברים.
     
  3. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    קודם כל תודה רבה!

    אני דווקא מה"מיושנים" שמתנגדים לקיום המונדיאל ביבשת אחרת כל פעם. הסיבה- פיחות במעמד המונדיאל. ההסבר- ב-2010 יערך המונדיאל במדינה שלא תמשוך לעצמה אותה כמות של אוהדים וצבעוניות כמו הארוע המדהים שבגרמניה ולא תכניס כסף (לא עוזר לי אישית, אבל מה לעשות שעל זה חי הכדורגל) בגלל האוכלוסיה הענייה באזור כמו במונדיאל האחרון. הרבה אנשים שלגרמניה נסעו מאוד בזול ובלי לקחת יותר מדי חופש מהעבודה (אפילו מלונדון מגיעים לגרמניה ברכבת של 6 שעות שלא נדבר על טיסות פנים-אירופיות זולות) לא יעשו אותו דבר עם דרום אפריקה. התוצאה תהיה מונדיאל מדולל יותר. ארבע שנים אחר כך יהיה מונדיאל בברזיל, גם כן מדינת פשע מרוחקת,רק הפעם כזו שנושמת כדורגל. הרבה מאוד צבע כבר מובטח והרבה חגיגה אבל גם כאן, המחירים הגבוהים של הטיסות והמלונות הבטוחים בברזיל פלוס העובדה שחייבים לקחת חופשה ארוכה מדי מהמשרד יבטיחו הגעה די מדוללת של אירופאים, שהם הרוב הגדול של האוהדים במונדיאל, למשחקים. לזה מצרפים את המונדיאל של דרום אפריקה ומגלים שלמעט גרמניה 2006, יש אוהדים שגדלים על 19 שנים בהן יש מונדיאל אחד קרוב לבית.
    מי ש"פספס" או היה צעיר מדי כדי להבין את מונדיאל 2006 סביר שיראה גם את 2010 וגם את 2014 בטלוויזיה ובהנחה שמונדיאל 2018 כן יהיה "בבית", אחד כזה, שב-2006 היה בן 10, לדוגמא, יראה מונדיאל ממשי וירגיש את החגיגה שלו רק בגיל 22...הרבה אחרי השנים שבהן מתאהבים באמת בכדורגל.
    לכדורגל הנבחרות, שגם ככה נמצא בשפל הולך וגדל, זו מכת מוות של ממש.
     
  4. יהודה ברוך Member

    הצטרף ב:
    ‏4/11/07
    הודעות:
    285
    לייקים שהתקבלו:
    0
    הוצאת לי את המילים מהפה.
     
  5. Mehmet Member

    הצטרף ב:
    ‏23/8/06
    הודעות:
    1,425
    לייקים שהתקבלו:
    0
    מה שטוב במונדיאל בדרא"פ, זו העובדה כי מדובר פחות אות יותר באותו אזור זמן של ישראל, אז השעות תהיינה נוחות. ודבר נוסף, אין ספק שמונדיאל במדינה כזו יכול להזניק אותה קדימה, השאלה היא איך דברים יתבצעו. בהחלט ייתכן כי אם דברים לא יתבצעו נכון, המונדיאל דווקא יכול למוטט את דרא"פ כלכלית. במיוחד אם לא יבואו תיירים שנושמים כדורגל, ויסתפקו בקהל המקומי העני.

    זכור לרובנו מקרה קולומביה, שהיתה אמורה לארח את מונדיאל 1986, אך זכות האירוח נלקחה ממנה עקב העובדה שלא הצליחו להילחם בפשע ברחובות, ומכסיקו קיבלה את האירוח במקום. לדעתי יש מקום לחשוש כי יקרה אותו דבר גם במונדיאל הקרוב, ולדעתי, כאן צריכה להיות ההשקעה הרבה ביותר של דרא"פ-במלחמה בפשע. אם לא יצליחו בזה, כל המונדיאל הזה יירד לטימיון, ויוציא את אפריקה מסבב אירוח המונדיאלים לשנים רבות מאוד. שם רע לאפריקה יכול גם לגרום לפיחות במעמדם של השחקנים האפריקניים באופן עקיף.
     
  6. Franco מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏15/10/07
    הודעות:
    22,773
    לייקים שהתקבלו:
    2,210
    גם אני אוהד כדורגל ובזמן המונדיאל בגרמניה חייתי בארגנטינה , ככה שלא הייתה לי רכבת של 6 שעות להגיע וכו'(ודרא"מ יש לא פחות אוהדי כדורגל מאשר באירופה) . . . וגרמניה גם לא הייתה אופציה שלי בגלל עלות השהייה שם שהיא לא כ"כ זולה.

    נכון , כמו האוהדים הדרום אמריקאים לדוגמא , מתי פעם אחרונה היה מונדיאל קרוב לבית של האגנטינאים? אם תתעקש על ארה"ב (שזה לא כ"כ קרוב וזול להגיע כמו גם מקסיקו לפנייה) גם יעברו 20 שנה לפני שיהיה מונדיאל קרוב.

    אתה בתור אחד שחי באירופה (פחות או יותר) מן הסתם תסתכל על השיקול הפרטי או הכללי של הארופאים , אבל מחוץ לאירופה יש עוד מספיק מקומות שפנאטיים על כדורגל ולא זוכים לראות נבחרות גדולות או נבחרות אפילו סבירות פעם אחת בחייהן , אם המצב ימשך ככה כדורגל בסוף ישחקו רק בשתי מקומות בעולם וזה יהיה חבל

    אני יוסיף שמביחנה אישית מן הסתם גם לי יהיה יותר נח שהמונדיאל יהיה פעם באירופה פעם בדר"אמ , אבל אני לא חושב שזה יהיה הוגן כלפיי כולם , ולטווח הרחוק אני חושב שריבוי היבשות יועיל לכדורגל.

     
  7. Reyes Member

    הצטרף ב:
    ‏30/7/02
    הודעות:
    7,895
    לייקים שהתקבלו:
    0
    ובאפריקה יש אוהדים שגדלים על 80 שנים בהן יש מונדיאל אחד קרוב לבית.
    המונדיאל זה לא אירוע בלעדי של האירופאים והם גם לא אמורים להיתפס כעדיפים על פני אזרחי יבשות אחרות כמו אפריקה או אסיה.

    נכון שהמונדיאל בדרום אפריקה לא יהיה ממוסחר ומוצלח מבחינה כלכלית ומבחינת נוחות, אבל אין מה לעשות, כמו שיש חסרונות גם יהיו יתרונות, אחד מהם הוא שכיחות הכרטיסים, אני בטוח שיהיה יותר קל להשיג כרטיסים. אם בגרמניה היית צריך לשבור תוכנית חיסכון כדי לקנות כרטיס למשחק משלב הבתים, פה יהיה הרבה יותר קל מהבחינה הזו.

    אסור לשכוח שמונדיאל זה האירוע של של כולם, גם של המעמד התחתון. המונדיאל בגרמניה היה באיזשהו מקום מונדיאל לעשירים בלבד.
     
  8. A. Arshavin Member

    הצטרף ב:
    ‏26/4/07
    הודעות:
    4,938
    לייקים שהתקבלו:
    0
    הבעיה בדרום אמריקה היא כפה באפריקה. המון המון פשע, אין ממש תשתיות ברוב המדינות, יש עוני עצום. תיקח את ברזיל לדוגמא, משקיע מליארדים במנדיאל במקום לשים את הכסף הזה בחינוך, בשיפור תשתיות, בתכניות למיגור פשע.
     
  9. Franco מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏15/10/07
    הודעות:
    22,773
    לייקים שהתקבלו:
    2,210
    גם באירופה קיים הצורך להשקיע בחינוך תשתיות וכו' , אני לא מבין בזה יותר מדי אבל לפחות בדרא"פ נראה לי שארוע בסדר גודל כזה יכול להביא השקעה במדינה ושיפור בתשתיות.

    בקשר להמון המון פשע בדרא"מ , אני שגרתי בארגנטינה ושיוצא לי לנסוע לשם לחופש או עבודה מרגיש לא פחות בטוח ממה שאני מרגיש פה , אל תשכח שאנחנו מושפעים מהתקשורת בנושא הזה אותה תקשורת שמציגה את ישראל כזירת מלחמה מדממת ...

    זה היה בקשר לארגנטינה , בברזיל לא גרתי ולא טיילתי ככה שאני לא רוצה לחוות דעה על הביטחון האישי שם


    מבחינת שיקול כלכלי אין ספק שצריך לשחק באירופה , אבל זה יוביל אותך לכך שכדורגל יהיה הספורט של העשירים בלבד + כמה אירופאים עניים שיחסכו הרבה זמן.
     
  10. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    לגבי ההעברה ב-86', כמה זמן לפני זה נעשה? אני חושב שהפעם המקרה קצת שונה, אין מלחמה וכו', רק תנאים קשים והפוליטיקה של פיפ"א תרצח תא כל האחראים אם דבר כזה יחזור על עצמו. לא רואה את זה קורה (אבל אשמח אם כן).



    סיקובאסטיה (איך מבטאים?) יש לך פה נקודה. המתנגדים יגידו מה שאמרתי בהודעת הפתיחה- באירופה מרוכז הגרעין הקשה של הכדורגל בעולם. רוב המדינות המשתתפות רוב הצופים הקבועים וכו'. דרא"מ היא ללאספק היבשת השניה במדד הזה והשאר, מה לעשות, לא יכולות לספק את אותה חוויה. אולי עדיף לעשות סבב שיכלול יותר יצוג של אירופה ודרא"מ ויצוג נמוך יותר של שאר היבשות. גם כאן יפגעו דרא"פ ואסיה פגיעה אנושה, אמנם האם יש צורך להשקיע במדינות ש"לא מועילות" לכאורה לכדורגל ולוותר על המדינות המועילות או שמא לעשות ההפך ולא להמר על האפשרות שמדינות קטנות בעולם הכדורגל יצמחו. הרי לכדורגל כוח פוליטי עצום בזכות כמות הכסף שסובבת סביבו.