אוליגרכים בכדורגל העולמי

הנושא בפורום 'פורום כדורגל עולמי' פורסם ע"י Ampelmann, ‏9/1/08.

  1. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אחד הדיונים המוצלחים יותר בפורום העולמי על דורותיו, הוא משחק "מה קשור". אז הנה חידה- מה קושר את גאידמק, פרז, אברמוביץ' וברלוסקוני? והתשובה- כולם מיליארדרים שלולא היו מחליטים לרכוש קבוצת כדורגל מובילה (בארצם), סביר להניח שלא היינו שומעים עליהם (כולל את ברלוסקוני).

    חצי העשור האחרון בעולם הכדורגל התבסס כ"עשור הכלכלי". אוהדים רבים מרגישים כי את המשחק היום קונה הכסף. בין אם אלה שחיתויות, מהפכות ענק של אוליגרכים, או מחירי הכרטיסים שלא מפסיקים לעלות.
    מי שקרא קצת עיתון בשלוש השנים האחרונות בטח שמע על כניסתם של אוליגרכים ומיליונרים אל כמעט כל הליגות הגדולות באירופה ועוד אחת שמשתרבבת. בית"ר ירושלים הישראלית, הארטס הסקוטית, שחטאר דונייצק האוקראינית, צ'לסי האנגלית, ריאל מדריד הספרדית (לא בדיוק רכישה של אוליגרך, אבל לכסף של פרז היה הרבה מאוד ביטוי בגלאקטיקוס) ומילאן האיטלקית (שוב, כמו ריאל, לא אוליגרך אבל נשיא עשיר ופעיל מאוד). אפילו בגרמניה, מדינה "שפויה" מבחינת כלכלת הכדורגל שלה, רכש מיליונר משועמם את קבוצת הופנהיים והפך אותה לקבוצת המיליונרים של ליגות המשנה.

    לכאורה, מדובר במהלך מבורך. התעשיה כולה נהנית מכסף חדש והקבוצה ש"הגרילה" את האוליגרך התורן זוכה לרנסנס של ממש (ברוב המקרים). אברמוביץ' השתולל עם צ'לסי וקנה, בין היתר, שתי אליפויות רצופות אחרי 50 שנה ללא תואר דומה בליגה, גאידמק החזיר את בית"ר למקומות שהיא כמעט שכחה מקיומם, הארטס הסקוטית חגגה ואת השם שחטאר למדנו להכיר רק אחרי שהמהפכה החלה. בפועל, כניסת האוליגרכים פגעה בכלכלת הליגה. באנגליה, בירת התופעה, כבר סבלו ממשבר אינפלציה חמור שהביא לכאוס מוחלט בשוקי ההעברות של תחילת העשור וכעט מבכים שם האוהדים את מחירי הכרטיסים אשר האמירו וממשיכים לטפס אל עבר שיאים חדשים מדי עונה.
    ומה עם הקבוצות, שאלתם? אוהדי צ'לסי, לדוגמא, נהנים מבעלים כל-יכול, מסגל שאפשר להעמיק עד מחר ומהזכות לכפר כמעט על כל טעות במזומן ולהישאר עם הרבה מאוד רזרבה. מאחורי הקלעים, נאלץ פיטר קניון לדווח על הפסדים שהגיעו כמעט עד למיליארד ליש"ט ולתוכנית כלכלית שמדווחת על הגעה לעמק השווה (break even) לקראת שנת 2010. לכיס של אברמוביץ' זה לא מפריע, אבל ללב של האוהדים זה צריך. הקהל של הכחולים יודע שרומן, כמו גאידמק, לא הגיע לצ'לסי מתוך קרבה ואהבה למועדון, אלא ממניעים אחרים ובאותה מהירות בה בא, כך הוא יכול גם להעלם ולהשאיר את המורשת שלו בעיקר בספרי ההיסטוריה. היה והבעלים יבחר באפשרות הזו- קשה להאמין שצ'לסי תוכל להמשיך ולשלם את משכורות העתק אותן היא מעבירה לשחקנים שלה, בראשם ג'ון טרי עם השכר הגבוה בבריטניה- 130,000 ליש"ט בשבוע. התוצאה- בהנחה שמעטים משחקני צ'לסי יסכימו לוותר על נתח גדול משכרם, הקבוצה עלולה לסבול מעזיבה של אלה שיכולים לטובת מועדונים שימשיכו לשלשל מיליוני ליש"ט לכיסם כל עונה. מי שכבר ישאר וידרוש מהקבוצה לכבד את חוזהו, עשוי לדרדר את צ'לסי אל משברים כלכליים שהביטוי שלהם עובר מהר מאוד מן הבנק אל הדשא.
    נוסיף לכך את העובדה שאל "בור" שכזה יהיו מעט מאוד משקיעים שיסכימו לקפוץ, ונגלה שכמו גדולתה של תקופת אברמוביץ', כך יכולה גם התקופה שאחריו להחשב לנפילה.

    בא בקלות הולך בקלות?
    האם לכניסת המילארדרים לכדורגל השפעות טובות על הענף?
    ומה השחקנים הצעירים? האם אקדמיות כגון זו שבקובהאם יגדלו את השחקנים הגדולים הבאים או שמא יהפכו לאן שאין לה הופכין כתוצאה מכך שצ'לסי לא צריכה לחכות שנים ל"בניה" של שחקן אלא יכולה לרכוש שחקנים מוכנים?
    האם אוליגרך מסוכל לבנות קבוצה לטווח ארוך או אולי רק ליצור תור זהב?
    דוגמאות?
    הכל על אלה שנוכל להיות רק בכאילו- כאן!
     
  2. 亚历山大帕托 Member

    הצטרף ב:
    ‏30/6/07
    הודעות:
    13,734
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אין לי כל כך מה להוסיף בנושא כי את כל הנקודות השליליות העלית בעצמך, אבל רציתי לחדד לגבי המקרה של ברלוסקוני שהוא ממש יוצא דופן ביחס לגאידמקים למיניהם. הוא כבר מעל 20 שנה במועדון שנהנה מהתקופה הכי יפה בהיסטוריה שלו עם ממוצע של יותר מתואר אחד לעונה, וכשיפרוש העסק יעבור לאחד מבניו. מילאן היא משפחה שנייה בשבילו, והמועדון הזה נמצא עמוק בליבו.
     
  3. George Best Member

    הצטרף ב:
    ‏8/10/05
    הודעות:
    16,733
    לייקים שהתקבלו:
    0
    קודם כל - סחטיין על פתיחת הנושא גל, יופי של issue.

    כמו לכל דבר - למטבע יש שני צדדים.
    ניקח את הפרמיירליג כדוגמא -
    מצד אחד אין ספק שכניסת האוליגרכים הוסיפה המון עניין בליגה, שהפכה להרבה יותר קשה.הראשון לעשות היה כמובן אברמוביץ', שנכנס בכל הכוח לצ'לסי שהייתה בבעיה פיננסית קשה, השקיעה בה המון כסף והפך אותה לאחת הקבוצות הטובות בעולם.אבל לא הכל ורוד - ראינו את חוסר הסבלנות של האוליגרכים והקשרים המגעילים שלהם, שגרמו לצאר לפטר את מוריניו רק כדי למנות את מלקק החור שלו בשם אברם גרנט למשרת המאמן.למישהו יש ספק שגרנט לא ממונה למנג'ר צ'לסי לולא הקשרים שלו עם רומאן?
    אז כן, הליגה הפכה למרתקת יותר, קשה יותר, נצפית יותר וכנראה לטובה בעולם, אבל מצד שני הכדורגל הופך לעשירים בלבד, הקהל המסור והנאמן לא יכול להרשות לעצמו לשלם את מחירי הכרטיסים הבלתי הגיוניים שדורשות הקבוצות, קרחות נראות לאחרונה במגרשי הפרמיירליג, והכדורגל מאבד מהסקסיות שלו ומהיופי של פעם.כמובן שגם הכסף הגדול פוגע בתוצרת המקומית והנבחרות סובלות מכך.
    אני באופן אישי בתור אחד שהקבוצה שלו נרכשה ע"י טייקון אמריקקי מאוד לא אוהב את התופעה, ראינו איך כל שנה עולים מחירי הכרטיסים באולד טראפורד,
    השמועות על פיטורי פרגוסון כשגלייזר עמד לרכוש את הקבוצה היו פשוט מזעזעים, ואלה תופעות שליליות שמביאים איתם אותם מיליארדרים.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏9/1/08
  4. 亚历山大帕托 Member

    הצטרף ב:
    ‏30/6/07
    הודעות:
    13,734
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אז למה אתה לא עובר לעודד את יונייטד אוף מנצ'סטר?
     
  5. George Best Member

    הצטרף ב:
    ‏8/10/05
    הודעות:
    16,733
    לייקים שהתקבלו:
    0
    כי אני אוהד את מנצ'סטר יונייטד ולא את משפחת גלייזר.
    גם אם הקבוצה שלי תרד 8 ליגות אני אמשיך לאהוב אותה, קבוצה לא מחליפים.
    וכמובן שכל אוהד יונייטד יגיד לך שהוא ציפה שהתקופה תחת הגלייזרים תהיה הרבה פחות מוצלחת,
    כי כל הדיבורים סביב פרידה מפרגי, כל החובות הגדולים ועוד כמה בעיות פשוט כמעט נשכחו כליל.
     
  6. 亚历山大帕托 Member

    הצטרף ב:
    ‏30/6/07
    הודעות:
    13,734
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אבל יונייטד אוף מנצ'סטר זו יונייטד אמיתית. אני מקווה שבעתיד הם עוד יעלו לפרמייר ליג ואז האוהדים הנוכחים יהיו נגד עצמם.
     
    נערך לאחרונה ע"י מנהל: ‏9/1/08
  7. George Best Member

    הצטרף ב:
    ‏8/10/05
    הודעות:
    16,733
    לייקים שהתקבלו:
    0
    זו לו יונייטד האמיתית.ברור לך שהקבוצה ההיא הוקמה בלהט הרגע, ושוב - כל אוהד יונייטד יגיד לך שהוא ציפה לתקופה שחורה וציפה ממש למשבר בקבוצה.
    וזה אמור להיות דיון מאוד מרתק על האוליגרכים, ולא על מה מר סוכן כתום מקווה.באמת שזה לא מעניין אף אחד.
     
  8. 亚历山大帕托 Member

    הצטרף ב:
    ‏30/6/07
    הודעות:
    13,734
    לייקים שהתקבלו:
    0
    בטח שזו יונייטד אמיתית, פשוט העדר מעדיף להישאר ולהיות מנוצל במקום להקים את המועדון האהוב מחדש, בלי מליינים שרוצים לעשות בוכטות על גבם. אותך, כמו כל אוהד אחר, יבאס לעזוב את הכוכבים הנוצצים ולהתחיל מאפס בליגה הכי נמוכה עם שחקנים חובבנים. כל התהליך היה יכול לקחת רק כמה שנים בודדות אם האוהדים היו מחליטים פה אחד ללכת על זה. הלוואי (וכאן לתקוות שלי יש קשר עם הנושא) שכל האוהדים היו עושים ככה ברגע שהיה משתלט איזה אוליגרך שפועל בניגוד למה שהמועדון מסמל.
     
  9. ג'ורדן לאב אגדה משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏11/10/04
    הודעות:
    10,327
    לייקים שהתקבלו:
    2,033
    מספיק לי להסתכל על הליגה האנגלית בשביל לדעת שזו תופעה שפשוט הורסת את הכדורגל. אם אני רוצה ליגת אול-סטאר אני יכול לראות NBA, אני לא צריך את זה בכדורגל האירופאי.
    נכון, הרמה בשמיים - אבל הכל מזוייף בעיניי. פלסטיק בציפוי זהב.
    כמויות אינסופיות של זרים שדוחקות את השחקנים המקומיים ואת הקשר בין המועדונים לקהילות, עקיפה של מסורת שנבנית לאורך שנים כשמה שמקבלים במקום זה הצלחה אינסטנט.
    מועדונים שלמים עם עבר והיסטוריה שהופכים להיות צעצועים של חבורת אנשים בעלי מאגר כספים אינסופי.
    למי שלא יודע את הסיפור של רד-בול זלצבורג, מדובר בקבוצת פאר אוסטרית בעלת היסטוריה, אופי ועבר משלה, שקונצרן בראשות חברת רד-בול החליט לקנות אותה. רד-בול שינו את הסמל של הקבוצה, שינו לה את השם ואף שינו את מדי הקבוצה מהסגול המסורתי לאדום של החברה. הם הביאו את טראפטוני ומתיאוס לעמדות המנג'ר והמאמן, חיזקו את הקבוצה בשלל כוכבים, העמידו לה תקציבים מטורפים בקנה מידה אוסטרי והפכו אותה לקבוצה החזקה במדינה. אז כן, זה עבד - הקבוצה מפלצת במונחים אוסטריים, אבל לכו תספרו את זה לאוהדים של זלצבורג המקורית שנותרו ללא קבוצה.
    אז תודה, אבל לא תודה. אני לעולם אעדיף את השכונתיות וה"שחיתות" האיטלקית על פני הפלסטיק האנגלי/אוקראיני/רוסי/מכסיקני. ואם אתם תמימים מספיק בשביל לחשוב שבליגות שמעורבות בהן כל כך הרבה אוליגרכים אין שחיתות, אז היי - תהנו מהאשליה כל עוד היא שם.
     
  10. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    וויגאן- את זה עשו הכסף והסוכנים (יש דיון) ולא האוליגרכים. לראיה, המהפכה הזרה באנגליה החלה הרבה שנים לפני ההגעה של אברמוביץ', שרק הפכה אותה ליקרה יותר (שוב).


    מסכים איתך במיליארד אחוז. אולי האספקט השלילי ביותר של התופעה עבור האוהד הפשוט (זה שלא משלם על כרטיס).



     
  11. uri משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/8/03
    הודעות:
    15,993
    לייקים שהתקבלו:
    3,506
    מין:
    זכר
    אין כאן שום איום, משום שעוד מלחתחילה, צ'לסי ללא אברמוביץ לא היתה מצליחה להחזיק באמתחתה שחקנים ברמה הזו. אם אברמובי'ץ יעזוב יום אחד, אז המועדון בטיבעיות יחזור למקומו כפי שהיה לפני הרכישה של האוליגרך.


    אני חושב שדווקא בכדורגל הרוסי הצטרפות האוליגרכים לכדורגל הינה מבורכת. הכדורגל הרוסי היה שרוי במשבר וללא הכסף שנזרם בשנים האחרונות קשה היה לראות אותו יוצא מן הבוץ. מעבר לרמת הכדורגל והנבחרת, כמות הצופים היתה בשפל, איכות המתקנים ורמת התחרותיות. שלא כמו במקרה של זלצבורג, האוליגרכים הרוסים מנהלים הכל בפדנטיות קומוניסטית. הם לא שינו את פני המועדון, אלא רק חיזקו אותו מבחינה כלכלית. מנהלי הליגה לא איבדו את הראש והוציאו את החוק הרוסי שמחייב כל קבוצה להיות עם לפחות 4 רוסים במגרש בכל משחק. הם גם שומרים על תיקי הכספים מאוזנים וכמו שהם רוכשים שחקנים, הם גם יודעים למכור אותם ברווח נעה.
    הרמה עלתה, הצופים חזרו, השחקנים הרוסים המוכשרים נשארים ברוסיה, אני לא רואה שום בעיה באופק.
     
  12. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אורי. לפני ההגעה של אברמוביץ' צ'לסי היתה סוג של מה שאברטון היום. קבוצה חביבה עם שחקנים טובים שמסיימת במקומות 5-10 למעט צניחה אקארית פה ושם. אם אברמוביץ' מחליט לצאת באותה המהירות שנכנס, קשה לי להאמין שמישהו יבוא להמשיך את השושלת שלו (רוב האוליגרכים, כך גילינו, יעדיפו לבנות קבוצה בעצמם ולא לקבל מוצר מוגמר) ובמצב כזה- המשבר הכלכלי שיפקוד את צ'לסי ידרדר אותה למקומות הרבה יותר נמוכים מאלה בהם היא דשדשה לפניו. אני לא רואה אפשרות אחרת.

    האוליגרכים ברוסיה זה עולם אחר. שם, המיליארדרים (ברובם מתעשרי הגלסנוסט) לא נכנסו לכדורגל ברצון. גרמו להם "להבין" שהם צריכים להשקיע בכדורגל והם הבינו. זו הסיבה לפיה קבוצות כמו זו שאוהד הנשיא פוטין קיבלו חסות מחברות ענק שאין להן רצון, קשר או רווח מלחסות אותן (פטרוגז במקרה הזה) וזו גם הסיבה שהאוליגרכיה בכדורגל הרוסי מזרימה כספים ונעלמת. היא לא כמו אברמוביץ' או גאידמק שמחפשים גם את הכרת התקשורת והאוהדים, היא רק רוצה לתת את הסכום, למלא את ה"הוראה" ולהסתלק.
     
  13. uri משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏13/8/03
    הודעות:
    15,993
    לייקים שהתקבלו:
    3,506
    מין:
    זכר
    אברמוביץ' אינו יכול לעזוב ככה סתם, יש מאין. על כל החוזים האסטרונומים הללו הוא חתום, כלומר הוא עדיין יהיה מחוייב לשלם להם את המשכורת. שווי הסגל של צ'לסי הוא מאות מיליוני דולרים. בעזרת ניהול נכון ומעט שכל ישר ניתן למכור את כל השחקנים הזוללנים ובמקום להביא שחקנים טובים זולים יותר מה שיאפשר לחזור להיות קבוצה כפי שהיתה לפני אברמוביץ'.
    התחרות (עם הקבוצה שקדמה לאברמובי'ץ) תהיה קשה יותר לא מכיוון שצ'לסי צנחה בחזרה למקורותיה, אלא משום שהקבוצות שמסביב התברכו באוליגרכים משלהם.
     
    נערך לאחרונה ע"י מנהל: ‏9/1/08
  14. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    אמנם גלייזר, גאידמק ג'וניור, היקס וג'ילט הם אנשים עשירים, אבל הם ממש לא "אוליגרכים" בכל מה שקשור לניהול בכדורגל. לא גלייזר, לא ג'ילקס ולא הג'וניור שפכו או ישפכו כסף ללא רסן (וגלייזר בכלל בא כדי לסגור חובות).
     
  15. ג'ורדן לאב אגדה משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏11/10/04
    הודעות:
    10,327
    לייקים שהתקבלו:
    2,033
    הזרים באנגליה הגיעו אומנם עוד לפני אברמוביץ' ושאר החקיינים שלו, אבל מאז כניסת האוליגרכים התופעה גדלה. סוג של ביצה ותרנגולת - האחד גורם לשני.
    זה התהליך:
    1. בא אברמוביץ', הופך את צ'לסי לאימפריה
    2. שאר הגדולות רואות את צ'לסי מתחזקת ומנסות להתחזק בעצמן מה שמוביל אותנו לרביעייה הקלאסית
    3. המאבק בין הארבע הופך את הליגה למרתקת בעיניי שאר העולם, מה שמוביל את סקיי לרכוש את זכויות השידור בסכומים שלא נראו בכדורגל
    4. קבוצות מרכז טבלה ותחתית מרוויחות מאותם הסכמי זכויות שידור, כשבו זמנית כולן מקבלות חשיפה מכך שהליגה האנגלית הופכת להיות הנצפית בעולם בפער אדיר
    5. ההכרה + הכסף מאפשרות לקבוצות הנ"ל להביא שחקנים זרים שפעם לא היוו אפילו אופציה
    6. יותר קבוצות חזקות בליגה מה שמוביל ליותר חשיפה ויותר כסף, מה שמחזיר אותנו בעיקרון לסעיף 3

    זה באנגליה. כשאני הזכרתי את עניין הזרים, התכוונתי בעיקר למקרה של אוקראינה. דינמו קייב שקרעה בזמנו את אירופה על טהרת האוקראינים, מחזיקה בסגל כמות גדולה של זרים שמובילים אותה לכישלונות. גם שחטיור מתהדרת בברזילאים, קרואטים, רומנים ואיטלקים (ועד לפני שבועיים היה גם מכסיקני מוכשר). איפה כל האוקראינים? מתאספים להם בדנייפרו.