הגינות ואתיקה בכדורגל הישראלי

הנושא בפורום 'פורום כדורגל ישראלי' פורסם ע"י Alvaro Recoba, ‏4/4/08.

  1. Alvaro Recoba משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏12/6/03
    הודעות:
    12,566
    לייקים שהתקבלו:
    0
    קודם כל אני רוצה לציין שנראה לי שזה דיון הכדורגל הראשון שלי בפורום הישראלי (וכנראה גם בכלל) בשנתיים וחצי האחרונות.

    ועכשיו לנושא:
    ברור שיש כאן בליגה שלנו דוגמאות רבות, בעיקר בתחום הפרת חוזים וקיום מו"מ ללא אישור, אבל אני מעוניין להתמקד במשהו קצת יותר מהותי - שני מקרים כמעט זהים שקרו פה בהפרש של שבועיים:
    1. אלישע לוי, מאמן בני סכנין, ממונה למשרת מאמן מכבי חיפה בעונה הבאה. כן ראוי לא ראוי, על זה נדבר בדיון של חיפה. אני רוצה להתרכז בעובדה שבני סכנין ומכבי חיפה מתמודדות זו כנגד זו, עימות צמוד למדי, על הכרטיסים לאירופה בעונה הבאה.
    יענקל'ה שחר "עשה לנו טובה" ומינה את לוי ארבעה ימים אחרי שזה הנחיל לקבוצתו הפסד, מה שגורם לנו לתהות האם התנהל משא ומתן עוד קודם (ואם כן, גם זה לא עזר לחיפה) או שההפסד הביא אותו להחלטה הסופית. לפיכך, לא יהיו עוד משחקים ישירים בין הקבוצות העונה, אבל אין ספק שנפתחת כאן שאלת ניגוד אינטרסים. הרי התשובה לשאלה האם יעדיף אלישע לוי לאמן בעונה הבאה גם במשחקים במסגרת אירופית ברורה כשם שברור שהשמש תזרח מחר בבוקר, וזאת מסיבות של עניין במקצוע, חוויה וכמובן כסף (באופן ישיר ועקיף).
    אז מה יעשה אלישע לוי במשחקים הקרובים נגד קבוצות התחתית? חלק ממוחו יעסוק במחשבות כיצד להוביל את סכנין לניצחון ולכרטיס לאירופה, וחלק ממוחו יחשוב על כך שבעצם ניצחונו, הוא מרחיק את מכבי חיפה, ואת עצמו גם כן, מביקורים תכופים בטרמינל 3 בנתב"ג החל מחודשי הקיץ. אני לא נכנס כאן לחלוקת האחוזים, אך ברור שהיא קיימת.
    הערה חשובה שצריך לציין - בסכנין מדברים על מינוי מאמן למשחקים האחרונים של העונה, צעד שנכפה עליהם על מנת לסיים את העונה בצורה הוגנת ואולי גם מוצלחת, וזאת בשל העדר אתיקה בסיסית של כל המעורבים בהחתמת אלישע לוי בחיפה.

    2. רן בן שמעון, "מאמן העונה" אולי יגידו רבים, חתם רשמית במכבי ת"א לעונה הבאה. ההצלחה בקריית שמונה גרמה לאלכס שניידר ופמלייתו להחזיר את מי שהתחיל כמאמן הנוער, לאמן את הקבוצה הבוגרת. כאן, להבדיל מהמקרה הקודם, יש שני סעיפים שגורמים למקרה הזה להיות חמור יותר בראייתי- הראשון, שתי הקבוצות משחקות ביניהן רק במחזור ה-28 שיבוא עלינו לטובה בשבת הבאה (12.4). השני, ירידת ליגה חמורה עשרות מונים מהחמצת הכרטיס לאירופה, וחוץ מזה, רוב הסיכויים שגם סכנין וגם חיפה תהיינה באירופה.
    על חלוקת המוח דיברתי בסעיף הקודם. עכשיו רק נסו לדמיין אותה כשרן בן שמעון ניצב על הקוים מול קבוצתו העתידית. האם הוא ירצה לנצח אותה? האם יש דבר מה שיגרום לו להעדיף לדחוף את קבוצתו לניצחון על חשבון הורדת מכבי תל אביב לליגה השניה? חוששני שלא. מצד אחד, זה "רק" משחק אחד. מצד שני, הערך הספורטיבי של המשחק הזה, שיערך כאמור בשבוע הבא, הוא אפס.

    נושא הדיון ברור לטעמי, אתם מוזמנים להתייחס.

    הערה - אבקש מכם קודם למצות את סוגיית המאמנים ולאחר מכן לפתוח סוגיות דומות.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏4/4/08
  2. לירן מנהל כללי מנהל כללי

    הצטרף ב:
    ‏5/8/02
    הודעות:
    38,751
    לייקים שהתקבלו:
    8,305
    אין ספק, מדובר בסוגייה מאוד בעייתית, שלילית ומוסיפה למילה "חובבנות" של הכדורגל שלנו, להוסיף יותר מדי אין לי, גל אמר הכל, זה ממש אבסורד שבן שמעון יפגוש במחזורי הסיום את קבוצתו לעתיד ויכול לפגוע קשות במצבה, זה אבסורד שהצלחה כיום של אלישע לוי תגרום לו ישירות לא לאמן עם חיפה במפעל אירופי, זה ניגוד אינטרסטים מובהק, זה ביזיון וזה חובבני.

    אני לא מבין למה ואיך מאמנים (ובעלי קבוצות) ממהרים לסגור דברים לעונה הבאה עוד לפני שמטרות העונה הנוכחית הושגו, ממה זה נובע? פחד? חשש שהמאמנים כבר לא יהיו זמינים? סתם טיפשות? לא יודע אבל כל הסבר לא יתקבל. אין שום סיבה לא לחכות לחודש מאי ואז להציע הצעות למי שרק רוצים. והטענות שלי גם למאמנים שלא מספיק "גברים" לומר לבעלי הקבוצות האחרות "לא תודה, אני במהלך עונה ויש לי עוד הרבה להשיג".. מצד שני למאמנים כמו אלישע לוי ורן בן שמעון מגיעה הצעה מקבוצה גדולה בפעם הראשונה ואפשר להבין אותם מבחינת קידום בקריירה, וכאן בדיוק קבור הכלב. רצון הקידום עולה פה על הכל, על דרך, על אתיקה, על תרבות, תראו לאן גרנט הגיע ולמה. ככה זה אצלנו.
     
  3. Pele Member

    הצטרף ב:
    ‏6/3/08
    הודעות:
    880
    לייקים שהתקבלו:
    0
    האמת שהעונה הזו באמת יוצאת דופן.

    דיבורים על מאמנים במהלך העונה היו מאז ומעולם ולא רק בישראל, אלא בכל ליגה בעולם.

    אבל כל כך הרבה החתמות, או הסכם עקרוני בין קבוצה למאמן כשהעונה עוד בעיצומה.. כזה דבר עוד לא זכור לי.

    מאוד מאוד מסריח. זה לא קשור לאתיקה והגינות של הכדורגל הישראלי כמכלול, אלא רק האנשים שמעורבים בזה צריכים להתבייש בעצמם שהם מעורבים בהסכמים עם קבוצה אחרת בזמן שהם מחוייבים למועדון שלהם עדיין.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏4/4/08
  4. שגיא Guest

    טוב, כמובן שאני מסכים לעניין. רק שבעניין בן שמעון עדיין לא יצאה הודעה רשמית, בניגוד לעניין אלישע לוי. אבל גם דיבורים שיצאו החוצה בשלב לא מתקבלים. אבל העניינים האלה הם לא העניינים שהפכו או יהפכו את הכדורגל שלנו ללא אתי. זה עוד כלכך הרבה דברים אחרים.
     
  5. Nigel Winterburn משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏19/3/03
    הודעות:
    15,795
    לייקים שהתקבלו:
    145
    מסכים לגמרי עם כל מה שנכתב מעלי, חובבנות לשמה, ממש בדיחה...

    מה שלא ברור לי זה איך אין איזושהי ענישה על הדברים האלה. אני זוכר שמכבי חיפה ומכבי ת"א ניקנסו בזמנו כשהן ניהלו מו"מ עם גוסטבו בוקולי כשלזה עוד היה חוזה באח"י נצרת מבלי לקבל אישור מנצרת, במה שונה מאמן משחקן? אם ניקח דוגמא מחו"ל צ'לסי שילמה לטוטנהאם הון עתק כפיצויים על כך שלקחה ממנה ללא הסכמה את פרנק ארנסן כשהנ"ל היה תחת חוזה בוייט הארט ליין, והוא אפילו לא היה מאמן אלא מנהל טכני. אם לנהל מו"מ ללא הסכמה עם בוקולי זו עבירה אז גם לנהל מו"מ ללא הסכמה של סכנין עם אלישע לוי זו עבירה, ועוד אחת שבה הבעיה האתית וניגוד האינטרסים גדולים יותר, שכן מדובר במאמן שיכול להשפיע על קבוצה שלמה ולא בשחקן בודד.

    אין ספק שיהיה משהו רקוב ומסריח מאוד אם נגיע השנה לאופ"א על חשבונם של סכנין...
     
  6. Pipe Member

    הצטרף ב:
    ‏17/8/06
    הודעות:
    7,446
    לייקים שהתקבלו:
    1
    אני לא מכיר אף אחד מהמאמנים אישית, אבל בן שמעון ולוי נראים לי שניים מהמאמנים היותר הגונים ומקצועניים בכדורגל הישראלי, אם זה על סמך התבטאויות שלהם אחרי נצחונות והפסדים, "פרופיל" בתקשורת ומן צניעות וענווה שבעיני היא מנת חלקם של השניים, ולכן ברשותכם אני אנקוט בגישה התמימה ואגיד שעד כמה שהענין נראה fishy, לא יהיה שום סאבוטאג' ושני המאמנים יעשו את הכל בכדי שקבוצתם הנוכחית תצליח. כמובן שלכולם ברור מי לא תנצח את המשחק בין ק"ש למכבי ת"א ומה תהיינה הכותרות בעתונים למחרת כתוצאה מכך (רמז: כנראה גרסא גסה יותר של הת'רד הנוכחי), אבל אני פשוט לא מאמין שבן שמעון יגיד לשחקנים שלו "שמעו, תשחקו חרא" או יחבל במשחק בצורה כזו או אחרת.
    עד כמה שהכדורגל הישראלי מגוכך, פתטי ולא שווה התיחסות רצינית, אני חושב שחייב להיות איזשהוא גבול מינימאלי של טוהר מידות.
     
  7. Nigel Winterburn משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏19/3/03
    הודעות:
    15,795
    לייקים שהתקבלו:
    145
    העניין הוא לא שני הג'נטלמנים הנכבדים האלה ספציפית, שגם אני מאמין בטוהר המידות של שניהם... העניין הוא התופעה, עצם פתיחת הפתח לכאלה ניגודי אינטרסים ומהלכים מלוכלכים. מי יכול להעלות בדעתו כאלה דברים בכלל, זה בלתי נתפס.
     
  8. Maccabi Diamond משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏19/2/06
    הודעות:
    14,242
    לייקים שהתקבלו:
    2,433
    מין:
    זכר
    אני יודע שאני גורר מעט את הנושא לכיוון אחר, אבל הייתי שמח מאוד לדעת על מה חושב בימים אלו אבי לוזון, כשהוא רואה שהכדורגל הישראלי הופך למשחק הילדים 'שוטרים וגנבים'. הגינות מעולם לא הייתה בכדורגל הישראלי, אולי לאנשים בודדים, אבל לפחות היו חוקים או יושבי ראש שהיו עושים שרירים כל פעם שדברים כאלה היו עולים לאויר. השנה זה ממש הפך לשכונה.
     
  9. Pele Member

    הצטרף ב:
    ‏6/3/08
    הודעות:
    880
    לייקים שהתקבלו:
    0
    צריך לחוקק חוקים בנושא הזה.

    הבעיה מתחילה כשיודעים שמאמן כבר עוזב, או שמחתימים כבר אחר.. מיד כל הקבוצות קמות לתחיה גם, ובצדק, כי הן יודעות שאם הן לא ישימו יד על איזה מאמן הן אולי ישארו בלי כלום בקיץ.

    זה שיטת הקודם זוכה
     
  10. Gianluigi Buffon Campione d'Italia

    הצטרף ב:
    ‏12/3/06
    הודעות:
    3,737
    לייקים שהתקבלו:
    65
    מין:
    זכר
    יש חוק שמדבר על כך שאסור לפנות לשחקן תחת חוזה, אז למה שלא יעשו חוק דומה שיהיה נוגע למאמנים ?
    בעצם, במדינתנו עוברים בקלות על החוקים האלו, ועל החוק שאסור לפנות לשחקן תחת חוזה בלי כל בעייה, אז למה שזה יהיה שונה אצל המאמנים ?

    ההגינות ואיך שלא תקראו לזה - צריכה לבוא בראש ובראשונה מהמאמנים, ולא מאף אחד אחר.
     
  11. Maccabi Diamond משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏19/2/06
    הודעות:
    14,242
    לייקים שהתקבלו:
    2,433
    מין:
    זכר
    הבעיה היא שאין כאן עבירה על החוקים. מאזן גנאים ואיזי שירצקי נתנו את ברכת הדרך למאמנים שלהם. מה שבעצם מלוכלך כאן זה שיש פה ניגוד מוחלט של אינטרסים וכאן היה צריך אבי לוזון להשמיע את דעתו.
     
  12. C.F.C Member

    הצטרף ב:
    ‏7/2/08
    הודעות:
    435
    לייקים שהתקבלו:
    0
    מצאת לך את הבנאדם המתאים ביותר לשמירה על ההגינות והאתיקה בכדורגל הישראלי. ככה זה שיושב ראש ההתאחדות מושחת זה זולג לכל הענף.
     
  13. שגיא Guest

    האמת שאם אני טועה, חוק בוסמן שחוקק באמצע שנות ה90 די שינה את הסיפור הזה, כך שאתה יכול לפנות לשחקן (ולמעשה להחתים אותו) כל עוד נשארו לו פחות משישה חודשים לתום החוזה הקיים שלו, ככה שאם אנחנו משווים את זה, אז זה בסדר...