סוכנים בכדורגל העולמי

הנושא בפורום 'פורום כדורגל אנגלי' פורסם ע"י Ampelmann, ‏24/12/07.

  1. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    מאז הקמתה של הפרימיירליג בעשור הקודם, דומה כי ההליך הבולט ביותר אותו עברה הליגה האנגלית הבכירה הוא ההתקרבות בין הכדורגל לכסף. חוזי זכויות שידור מפלצתיים, השתלטויות ענק של אוליגרכים וטייקונים מכל העולם, חוזי שכר מעוררי קנאה ושוק העברות בלתי-מרוסן הם תולדה של סכומי עתק שהתגלגלו לליגה המכניסה בעולם.

    הסכומים הדימיוניים שסובבים סביב הפרימיירליג כבר הספיקו להצית לא מעט דמיונות ואנשים רבים מבקשים אחר 'ביס' מהעוגה הטעימה ביותר באנגליה כרגע. אוליגרכים, כדוגמת אברמוביץ' ושינוואטרה נכנסו לליגה לטובת צבירת כוח, משקיעים מפוקפקים אחרים כמו הגלייזרים הגיעו לאי כדי לסגור חובות על חשבון השדים האדומים ביציע, ספונסרים רבים מבקשים לגזור קופון על פניהם של השחקנים או סמלילי המועדונים ואחרים מנסים להרוויח את לחמם (ושאר ארוחות היום במקרה הזה) מבפנים.
    בקבוצה האחרונה נעסוק בדיון זה- הסוכנים.

    עקרונית, המטרה של הסוכן היא פשוטה- לקוח פונה אליו והוא כבר ישבור את הראש על איך להכניס אותו לקבוצה הכי טובה ובתמורה לחוזה הכי טוב שתואם לפוטנציאל שלו. לסוכן טוב הכוח להפוך שחקן בינוני לכוכב ענק ולסוכן רע הכוח להטביע כשרון אדיר בעולם של בינוניות. בפועל, העסק מסובך בהרבה. סוכן טוב חייב בקשרים עם האנשים המשפיעים במועדון על מנת שיתנו בו אמון, מה שמחייב אותו לא רק כלפי הלקוח אלא גם כלפיהם והופך אותו למקורב להחלטה גם של השחקן, אבל גם של המועדון. המצב הזה מעמיד את הסוכן במצב מאוד לא נוח מבחינת הליגה. כל סוכן מקורב למספר מועדונים ולמספר שחקנים וכיוון שהוא בעל הידע, הוא גם בעל העוצמה. פרשיית הסוכנים האחרונה בליגה עוד לא נפתרה לחלוטין, אבל בואו נגיד שאם סוכן קיבל תמריץ כספי ממועדון כדי לגרום לשחקן להעדיף קבוצה זו על אחרת, או ששחקן הועבר למועדון מסויים כדי שהבעלים יתרצה מעבודתו של הסוכן, אף אחד לא יהיה המום מדי.

    התוצאה- הסוכנים צברו כוח אדיר מעצם רצונם של כולם להתקרב אליהם ועוד יותר, מעצם העובדה שהם, בתמורה, לא מחוייבים לאף אחד. העניין גרם לעלייתן של דמויות חדשות בכדורגל, כשהבולטת בהן היא הישראלי פיני זהבי. הנוטוריוס הגדול היה מעורב במספר פרשיות מחלוקתיות ושמו נרמז גם לארועים "אפורים" אחרים בהם מעורבותו לא הוכחה.
    קל מאוד להיזכר בפרשיית ארסנל-צ'לסי-קול שהתפוצצה לאחר שסוכן העל נתפס כשהוא נפגש, שלא כדין, עם השחקן ואנשי צ'לסי מאחורי הגב של ארסנל. מי שרוצה לוותר על עובדות וללכת על ספקולציות, יכול בהחלט לראות את הקשר בין הישראלי לבין מועדונים כמו בולטון וצ'לסי, שהפכו לשגרירויות תמוהות לעיתים לישראלים וללקוחות של סוכן העל.

    זהבי, אשר החל את דרכו בספורט כעיתונאי ב"ידיעות אחרונות" (תואר בויקיפדיה כ"צהובון" http://www.asoccer.co.il/fmisrael/html/emoticons/champions.Xxx ), צבר כוח כמו זה שהוזכר מעלה, והיה קשור לא פעם לעיסקאות ענק מפולפלות ורוויות מיליונים, כמו גם לעסקאות מפוקפקות או תמוהות. החל מהעברתו של פרדיננד ליונייטד (יולי 2002, £30m), דרך פרשיית אשלי קול ועד לנחיתות תמוהות נוסח עידן טל בבולטון, שהיתה שמחה לוותר עליו, והגעתם של בן-חיים וגרנט לצ'לסי, אשר העלתה לא מעט תורות-קונספירציה ברחבי האי כמו גם בפורום הזה ממש.


    עושה רושם שכוחם של הסוכנים חזק כל כך, עד שלעיתים הוא עולה על זה של מנג'רים גדולים (מקרה מוריניו) או מקבלי החלטות אחרים (בולטון, פורטסמות') ומסוגל להכריע את עתידה של קבוצה אם לגדולה (החיבור בין אברמוביץ' לצ'לסי) או אם לשפל (ביג סם והארי רדנאפ מספ' שעבר).

    אני, כמו גם קן בייטס, אזכור תמיד את פיני זהבי כעלוקת כסף והאיש שהביא (או יותר נכון לקח) את המונדיאל האחרון ושידורי הכדורגל לטובת חשבון הבנק שלו. האם כך מתנהל זהבי כשהוא מחזיק בביצים את מוריניו, אלרדייס, בניטז ומנג'רים אחרים בפרימיירליג?
    כמה גדול כוחם של הסוכנים בפרימיירליג לדעתכם?
    האם העברתו של בן-חיים לצ'לסי מוצדקת ורצויה או שמא מהלך מוסווה היטב של זהבי? וגרנט?
    האם בפנינו עוד פרשיות סוכנים רבות או שמא המנהלת הגיעה לתחתית העניין?
    לאן צועדת הליגה בעקבות השתוללות פרשיות הסוכנים בשנתים וחצי האחרונות (זהבי-קול, אבו-אלרדייס, אלרדייס-רדנאפ וכו')?


    האם על הסוכן להישאר חשאי? shoot!
     
  2. Hotspur משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    19,692
    לייקים שהתקבלו:
    0
    הגולם כבר מזמן קם על יוצרו והגיע הזמן שישימו לזה סוף.
    לפני כמה חודשים ראיתי תכנית דוקומנטרית ב-YES, שמראה את העולם הזה מבפנים, זה פשוט טירוף והם אוכלים כל חלקה טובה, ובדרך דופקים כשרונות צעירים על הגבול של פריצה.
    הראו סוכן מסויים ב-31 לינואר. באוטו בדרך לאנשהו הוא מתחיל לשדך שני צרפתים למועדונים פשוט באופן אקראי, העיקר שיקנו. אני לא אתפלא אם אין לו בכלל מושג מה רמתם של אותם צרפתים, פשוט שני שחקני כדורגל מהליגה הצרפתית, בוא נתחיל לשדך אותם באופן רנדומלי לקבוצות.
    היה לי אחד בטירונות, שהתחיל להשוויץ במקצוע של אבא שלו, איזשהו עסקן עלום שם אבל מה - הצליח להשתחל לרשימת המתווכים בעסקת מייקל ריקטס למידלסבורו, סתם על תיווך הקטן ביותר עשה משהו כמו סכום בן 6 ספרות של לירות שטרלינג.
    הם הסיבה שמחירי העברות של שחקנים יצאו מפרופורציה, הם הסיבה לרכבת האווירית הבלתי הגיונית ברחבי העולם של שחקני כדורגל - הגיע הזמן לשים לזה סוף, כי זה גם כסף מנופח ללא שום ערך מלבד העשרת כיסם של מעורבים בעניין ללא צדק, אין לזה שום קשר לכדורגל אבל זה שותה את כספו לחינם.
     
  3. Stretford Ender Member

    הצטרף ב:
    ‏4/6/06
    הודעות:
    3,290
    לייקים שהתקבלו:
    24
    אין בכלל ויכוח, מעמד הסוכנים בכדורגל היום בעייתי וזה נהיה שערורייתי יותר עם כל מקרה שאנחנו שומעים עליו. השאלה הבאמת חשובה היא מה אפשר לעשות נגד זה?

    מצד אחד נכון שלא הגיוני שהסוכנים ירוויחו על כל העברה קטנה סכומים כמו שגיא הדגים, ויישתו ככה את הכסף של הכדורגל. גם ככה ההעברות בליגה האנגלית בזמן האחרון שוברות שיאים חדשים וכך זה גם מוביל להגדלת הפערים בין המועדונים בעלי היכולת הכלכלית למועדונים החלשים יותר. חוץ מזה שהעברות שאפשר להצביע בבירור על סוכן שדחף אליהן, פוגעות לפעמים במקום העבודה של שחקן אנגלי. הדיון הזה בדיוק עלה לגבי תמיר כהן בבולטון, האם אין אנגלי ברמה שלו שבולטון יכולה להחתים שהיא צריכה לפנות לשווקים אחרים? אבל עוד פעם, ערכו של השחקן האנגלי פשוט עולה רק על בסיס הלאום שלו, ומשתלם למועדונים לחפש "שידוכים" ממדינות אחרות.

    ולמרות חסרונותיהם של הסוכנים, אני בטוח שיש שלא מעט מועדונים שמשתמשים בסוכנים שהם סומכים עליהם ושיצרו כבר מספר של שידוכים מוצלחים ללא תעריף בשמיים. אני לא חושב שגם המועדונים וגם השחקנים ישמחו מאוד לבטל את מעמד הסוכנים בכדורגל.

    אני חושב שהמעשה הנכון יהיה להתערב ולהתחיל לשים הגבלות על סוכנים, שהתעריף המקסימלי שלהם יהיה אחוז מסויים משווי העיסקה. כמובן שגם לדרך הזו יש חסרונות, ואני לא בטוח שהיא לא תעודד העברת כספים מתחת לשולחן כמו שכבר הזכירו כאן שאפשרי (קח X פאונדים, ותארגן ששחקן Y ישמע את ההצעה שלי בלבד, או משהו בסגנון הזה).
     
  4. Ampelmann Member

    הצטרף ב:
    ‏1/7/04
    הודעות:
    3,844
    לייקים שהתקבלו:
    0
    להשתוללות השוק יש קשר ישיר לפריצת תופעת הסוכנים, אגב, וגם השיאים של שתי התופעות הללו היו באותו זמן בערך, בתחילת העשור הנוכחי.


    להגבלות על הסוכנים, כמו להגבלות על הזרים, תהיה בעיה מול החוק הבריטי. סה"כ מדובר פה במקצוע חופשי שהוא קודם כל קריירה של מישהו ורק אחר-כך עסקנות. חוץ מזה, שאם תגביל אותם בסכום, השוק יהפוך הרבה יותר דינמי, משמע, יותר שחקנים יעברו ואז במקום לגזור 3 מיל מהעברה אחת, הם יגזרו 300 קיי מעשר העברות אחרות.
     
  5. D.Irwin Member

    הצטרף ב:
    ‏3/6/07
    הודעות:
    1,422
    לייקים שהתקבלו:
    0
    האמת היא שאין פתרון ישיר לכל זה, הסוכנים (בדרך כלל) באים בכדי להרוויח כסף בעזרת קידום השחקנים, בניגוד לפעם שהם קידמו שחקנים וקיבלו על זה כסף (אני מקווה שאתם מבינים את ההבדל).
    זאת נוסחה מצויינת להרוויח כסף, אני לא חושב שזה יפסיק בקרוב ואני לא חושב שיעשו משהו דרסטי בשביל למנוע את זה, הקבוצות כבר מתחילות להסתכסך עם הרבה סוכנים ואני מניח שאם יבוא צעד כלשהו כנגד כל זה, זה יתחיל מהקבוצות עצמן.
     
  6. raanana4ever Member

    הצטרף ב:
    ‏12/9/02
    הודעות:
    2,674
    לייקים שהתקבלו:
    0
    לשחקנים זה מאוד כדאי. כנראה שגם למועדונים זה כדאי, אם כי כנראה שנקודתית ולא במבט כולל.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏25/12/07