מחכים למקרה המוות הבא?

הנושא בפורום 'פורום כדורגל ישראלי' פורסם ע"י בית"רי מלידה, ‏4/8/05.

  1. בית"רי מלידה Member

    הצטרף ב:
    ‏3/1/04
    הודעות:
    9,190
    לייקים שהתקבלו:
    1
    "מכבי ת"א היתה חייבת לעשות את הבדיקות"

    ד"ר רון ארבל, שהקים את ה"איגוד לרפואת ספורט", דרש בעבר שכל שחקן בליגת העל יחויב בבדיקה מקיפה. דוארטה נותח

    יום חמישי, 4 באוגוסט 2005, 7:19

    מאת: איציק גניש, הארץ

    חלוץ מכבי תל אביב, ז'וזה דוארטה, נותח אתמול בגיד הקרסול ושוחרר לביתו. מי שניתח אותו הוא פרופ' מאיר ניסקא, מומחה לכף רגל וקרסול ומנהל המחלקה האורטופדית בבית חולים מאיר בכפר סבא, שמלווה את מכבי ת"א. "שיחזרנו ותיקנו את הגיד", סיפר פרופ' ניסקא, "קשה להגיד כמה זמן תימשך ההחלמה, אבל אני מעריך שזה ייקח כחודש וחצי. נראה שהבחור סוס אמיתי, חזק, ואני מאמין שנעבור את התקופה בשלום. לאדם רגיל תקופת ההחלמה היתה לוקחת יותר, אבל מדובר פה בספורטאי שהכדורגל זה המקצוע שלו והקבוצה רוצה כמובן להחזיר אותו לפעילות".

    בעקבות הפרסום אתמול ב"הארץ", לפיו דוארטה הגיע פצוע למכבי ת"א ולא נבדק אורטופדית, למרות המלצת הרופא הצמוד של הקבוצה, ד"ר גדעון מן, פנה ארגון אוהדי הקבוצה, "השחקן ה-12", לפיזיותרפיסט הקבוצה, עידו דנה. הארגון ביקש ממנו לקבל תשובות על דוארטה. בנוסף, דורש הארגון להביא חלוץ נוסף, במידה שהשחקן ייעדר שלושה חודשים.

    "עלול להיגרם נזק בלתי הפיך"

    קיום בדיקות אורטופדיות לשחקנים לפני החתמתם הוא דבר מושרש בכדורגל האירופי, אולם בישראל הדברים רחוקים מלהיות מוסדרים. בין רופאי הספורט הדעה חד משמעית - יש לבצע את הבדיקות הללו. לאחרונה אף הוקם בישראל, על ידי מספר רופאי ספורט בכירים, ה"איגוד לרפואת ספורט". לפני ארבעה חודשים פנו חברי האיגוד להתאחדות לכדורגל ופרשו בפניה ראשיה תוכנית לשיפור הפן הרפואי בקבוצות. מי שעומד בראש האיגוד הוא ד"ר רון ארבל, ששימש בעבר כרופא הפועל ת"א ומכבי פ"ת והיום משמש כמנהל היחידה לפגיעות ספורט בבית חולים איכילוב בתל אביב.

    "באנו עם הצעה לשפר את הטיפול הרפואי", סיפר ד"ר ארבל, "כדי להתקרב לכל מה שקורה בחו"ל. שם יודעים שאם משקיעים מיליונים בשחקנים, הם יכולים להשקיע כמה עשרות אלפי דולרים, כדי לשמור על השחקנים על ידי רופא טוב. אבל פה זה לא קיים, כאן רוצים לקבל את זה בחינם, וככה זה נראה. מוכנים להוציא הון תועפות על שחקנים בינוניים, אבל לא על רופא טוב. ניסינו להזיז דברים בנושא, אבל ההתאחדות די תקעה אותנו ועד היום לא חזרה אלינו".

    באיגוד סיפרו כי ישנם גם סטנדרטים עולמיים די ברורים לבדיקות שעושים לשחקנים חדשים. מדובר על סקירה של מערכת שלד הגוף של השחקן, ובמידה שידוע על פציעה קודמת, שמים דגש נוסף על האזור הפגוע. בארץ מעטות הקבוצות ששולחות שחקנים חדשים לבדיקות שכאלה. במכבי חיפה סיפרו אתמול שאצלם כל שחקן חדש שמגיע למועדון עובר בדיקה רפואית מקיפה ורק לאחריה הוא מוחתם. גורם במועדון הרים גבה לנוכח ההתנהלות הרפואית של מכבי ת"א, במקרה דוארטה ושאר הגאלקטיקוס שלא עברו בדיקות. "אנחנו עושים את זה כדי לא לקנות חתול בשק", אמר אותו גורם.

    ד"ר ארבל מוסיף: "אין ספק ששחקן שמוחתם בליגת העל צריך לעבור בדיקה מקיפה, במיוחד אם קנית שחקנים ותיקים או כאלה שעברו פציעה. זה כמו לקנות מכונית משומשת, צריך לבדוק מלמעלה ולמטה. קבוצה כמו מכבי ת"א, שלא עולה לה כסף לבצע את הבדיקות בגלל שיש לה דיל עם בית החולים, היתה חייבת לעשות אותן. אם הייתי מוציא סכום גבוה על שחקן, הייתי רוצה לדעת שהוא כשיר לעבור עונה קשה של משחקים. הייתי מביא אורטופד, רופא ריאות וקרדיולוג שיבדוק אם הכל בסדר, ואז אני רגוע".

    גם מנהל המרפאה לאורטופדיה וטראומה של קופת חולים כללית בירושלים, ד"ר אורי פרנקל, המשמש גם כרופא בית"ר ירושלים, מסכים: "כמובן שצריך לעשות בדיקות, זה צריך להיות מובן מאליו. ברור לי שכל שחקן חייב בבדיקה רפואית מקיפה, וודאי שצריך להתייחס לפציעות בעבר. אני גם חושב שצריכה להיות הצהרה של השחקן עצמו על מצב בריאותו, ממש כמו שעושים בביטוח".

    אלא שלא רק קבוצות ניזוקות מהחתמה של שחקנים ללא בדיקה. ישנן פציעות שיכולות לגרום לשחקן נזק בלתי הפיך, במידה שהוא הולך לשחק פצוע. ד"ר ארבל: "יש שחקנים שאומרים 'אני יודע שיש לי בעיה, אבל תן לי זריקה ואני עולה לשחק'. אז למרות שמסבירים להם שהם מסכנים את עצמם, הם אומרים 'תן לי'".

    http://sports.walla.co.il/ts.cgi?tsscript=...ath=7&id=757373