היהדות ומוסר עדיין לא הולך ביחד, המוסר היהודי הדתי האורדוקסי עדיין קלוקל, כמו למשל כל מיני דברים על 'גוים' כמו שאם גוי ויהודי זקוקים להצלה אז צריך להציל את היהודי... או דברים בסגנון הזה. ושוב אני לא טוען שהדת כולה זה דבר רע, אבל ככלל הדתות כיום ובמיוחד האיסלאם והיהדות האורתודקסית (הקיצוניות של שני הצדדים לא טובה בעוד שבנצרות האפיפיור מקבל הומואים ולסביות, אתאיסטים וכו') לא מקדמות את העולם מספיק... ואגב אם אתם תדברו איתי על יהודים ופרסי נובל אז רוב גדול מהיהודים שזכו בפרסי נובל היו חילונים ואולי אתאיסטים אז זאת תהיה צביעות להזכיר את זה כי זה לא קשור לדת היהודית עצמה. ד"א דווקא לדעתי היהדות הרפורמית והקונסברטיבית הן בסדר אבל עדיין הרוב הגדול שייך לזרם האורתודקסי שהוא זרם מיושן מבחינה מוסרית שחי בחלקו בסוג של 1800 ולא בימינו אנו... והמוסלמים בכלל במצב קטטסטרופלי שבנות חייבות ללבוש חיג'אב וכו' ואסור להן ללמוד...
דניס, אני גם חושב שמיצינו את הדיון על האסלאם, אך ברשותך ארשום תיקון אחרון. האסלאם היווה קפיצה מוסרית ביחס למקום ולזמן שבהם הדת הזו נוסדה, אתה כנראה לא מספיק בקיא בתקופת הג'אהליה (לפני האסלאם) בחצי האי ערב ובדברים שהתחוללו שם לפני בוא האסלאם. אם תרצה מתישהו שאפרט לך יותר על הנושא, אני אשמח לעשות את זה.
Love is Red - כמו שכתבתי קודם, אם מסתכלים על מוסר תאורטי - כן, ביהדות האורתודוקסית יש כמה פסקים מאוד לא מוסריים. אבל אני לא שופט ככה מוסר. אני מסתכל על החברה שחיה לפי האדיאולוגיה הזאת, ובוחן את המוסריות שלה. לדעתי מתנחלים בשומרון מוסריים יותר מאתאיסטים בניו ירק, מנוצרים חילוניים בשוויץ, ממוסלמים בכיכר תחריר ומתושבי תל אביב. אז כן, היהדות האורתודוקסית מוסרית יותר מכל אלטרנטיבה אחרת בעולם. תבחן אחוזי גיוס לקרבי אם בא לך... נ.ב. מענין שהדיון הזה עולה בזמן פרשת 'וירא', שמדברת על עקידת יצחק, שהיא בעצם המקרה הכי קיצוני של התנגשות בין דת למוסר. בקשר להיתר האונס במלחמה - דין 'אשת יפת תואר' (אליו מן הסתם היתה הכוונה) אומר שאמנם מותר לאנוס אשת-אויב במלחמה, אך חובה על הלוחם לקחת אותה אליו הביתה אחר כך, לתת לה זמן להתאושש ולהתאקלם (כשבזמן הזה אסור לו לגעת בה), ואחר כך היא יכולה להתגייר ולהינשא לו. אפשר להגיד 'זה עדין לא מוסרי', אבל היהדות כן מכירה בירידת נורמות המוסר בזמן מלחמה. אגב, בהקשר הזה יש את אחד האבסורדיים הגדולים בצביעות המערבית - ההאשמה שחיילי צהל גזענים בהתבסס על כך שהם לא אונסים ערביות. ברוך ה' שהתקדמנו (כמו עם עבדים לדוג', ויום יבוא גם עם צמחונות) מוסרית כל כך שאנחנו כבר לא משתמשים בהיתרים המסויגים האלה (כלומר, התורה דיברה על מצב מוסרי מאוד נמוך, וניסתה לרומם אותו למצב בינוני על ידי חובת דאגה לנאנסת\עבד\בע"ח, אבל אנחנו כבר ברמה גבוהה יותר). "הרב דב ליאור התיר הרג של חפים מפשע במלחמה" בא תראה לי כמה מלחמות עברו בלי הרג של חפים מפשע.
זה אומר שזה חלק מהמלחמה. אם אתה מצפה שצהל יסכן את החיילים שלו יותר בשביל להגן על אזרחי עזה, אז לדעתי זה הרבה פחות מוסרי. לדוג' ממשית - הרבה יותר מוסרי להפציץ את עזה מבחוץ, גם במחיר של הרג עשרות ומאות אזרחים 'חפים מפשע', מאשר להכניס חיילים ולסכן את החיים שלהם. אבל אל תקשיבו לי. בתור שריונר הייתי מעדיף להיכנס פנימה. וברצינות, תושבי עזה, גם אלה שלא קשורים לטרור ממש, לא מוגדרים אצלי כ'חפים מפשע'.
סליחה במה המתנחלים מוסריים? הם מקבלים הומואים ולסביות? הם מקבלים את האחר? כי המתנחלים בחלקם עושים דברים הכי לא מוסריים שיש, וזה לא משנה אם הם מתגייסים לקרבי או עושים משהו אחר. ומה הקשר לאתאיסטים בניו יורק? ושוב היהדות האורתודקסית לאמ וסרית בשיט.... יהדות שקובעת שאדם עולל קטן צריך לעבור ניתוח זדוני זה לא דבר מוסרי, דת שגורסת שצריך לסקול הומואים לסביות ומי שלא שומר שבת זאת לא דת מוסרית בעיניי ועוד ועוד ועוד סיבות למה המוסריות שאתה מתאר היא הכי לא מוסרית שיש, ובנוסף עניין הגוים ביהדות האורתודוקסית...
שוב, אני לא מדבר על הדת התיאורטית. אני מדבר על הדת בפועל. תגור בחברה דתית לאומית, תראה את רמת ההתנדבות, האכפתיות, היחס לחלשים. וכן, גיוס לקרבי מבחינתי זה מדד חזק מאוד למוסריות. וכן, בפועל, מה עושה דתי לאומי להומו? כלום. מה הוא עושה לערבי? כלום (תג מחיר זה שוליים זניחים).
עדיין המוסריות הזאת לא כזאת גבוהה כמו שאתה עושה ממנה... ואני מדבר באופן כללי על ההיהדות האורתודקסית לא דיברתי על הדתיים בהתנחלויות...
אני לא מכיר חברה מוסרית יותר. אולי חב"דניקים. כל חרדים, כמו שכתבתי כאן, אני לא מוכן לדבר כי אני לא מזדהה איתם.
"וברצינות, תושבי עזה, גם אלה שלא קשורים לטרור ממש, לא מוגדרים אצלי כ'חפים מפשע'" אתה לוקה בחסר בכל מה שקשור למוסר האנושי, ויש לך בעיה רצינית בהגדרות "ערכי" ו-"מוסרי". ואני לא אומר את זה רק בגלל המשפט שציטטתי.
כל הדברים האלה נכונים, וקיימים בעוד חברות. אצל הדתיים לאומיים כל הטוב הזה מתנקז לאוכלוסייה ספיציפית, השאר מבחינתם לא קיימים. זאת לא מוסריות.
mamadu - באחוזים שתושבי עזה הצביעו לחמאס, אי אפשר להכליל אותם כ"חפים מפשע". ו'חמאס תומך בחלשים' זה לא תירוץ. אלי מתחן - לא נכון. הציבור הדתי לאומי ממש לא מסתגר בתוך עצמו.
רק משהו בקצרה... בעבר הייתה התנגדות לכניסת מהגרים קתולים לארה"ב (בדיוק כמו שיש בימינו אנו למהגרים המוסלמים) בטענה שהקתוליות כמו האיסלאם ובניגוד לנצרות הפרוטסטנטית, לא עולה בקנה אחד עם הערכים הדמוקרטים ליברליים. מאז הדמוקרטיה התפשטה והגיעה גם לארצות הקתוליות בין היתר. עם זאת בנימה אירונית אני לא אופטימי. מקפיץ-